Óvodánk bemutatása

Pecöl község Vas megye északi részén, Szombathely és Sárvár között helyezkedik el. Óvodánk a nyugodt falusi település csendes utcájában, közel a faluközponthoz található. Fenntartója Pecöl, Kenéz, Megyehíd községek Önkormányzata.


Az óvoda 1975-ben épült, 1982 -ig önálló volt, majd ettől kezdve a Pecöli Általános Művelődési Központ intézményegysége lett. 2000-ben vettük fel a Bóbita Óvoda nevet. Ezzel is jelezve a falusi óvodát, amelyben mindennapos a mese, a mondóka, a vers.


2007 -től 2013-ig óvodánk az Ikervári Általános Művelődési Központ intézményegységeként működött. 2013 július 1-től ismét önálló óvodává váltunk. Jelenleg két csoportban 50 kisgyermeket nevelünk.

Óvodánkba három község gyermekei járnak. Szüleik nagyrészt munkásemberek, akiknek többsége Sárvárra és Szombathelyre jár dolgozni. Falvainkban kevés a munkalehetőség, ipari létesítményeink nincsenek. Az utóbbi években nagyot változott a falu lakóinak fő tevékenysége. Már csak nyomaiban, főleg a nagyszülők generációjában él még a földművesség, kézművesség, az állattartás.

Intézményünkre a nyitottság, a családias légkör jellemző. Igyekszünk a családi élethez közelítő, azt kiegészítő, de a közösségi életből fakadóan többet is adó, a játéknak maximálisan teret nyújtó, a helyi igényeket kielégítő, az iskolai életmódra előkészítő nevelést biztosítani. Óvodánk szervesen bekapcsolódik a falu életébe, ünnepeinek szervezésébe.

2007-2008-as nevelési évtől adaptáltuk az „ÓVODAI NEVELÉS A MŰVÉSZETEK ESZKÖZEIVEL” elnevezésű alternatív programot.


NEVELÉSI PROGRAMUNKRÓL

Óvodánk nevelési programja az „Óvodai Nevelés a Művészetek Eszközeivel”címet viseli. Úgy rövidítjük, ONME program. Alcíme: „Csak tiszta forrásból”

Óvodánk nevelési programja szeretet-pedagógiát hirdet. Minden módszertani eszközt annak szolgálatába állítunk, hogy a gyermekek érzelem-gazdag, élményekkel teli életet éljenek meg óvodánkban.  Ezért a felnőttek tetteikkel sugározzák, hogy:


„TISZTELLEK TÉGED, FONTOS VAGY NEKEM, CSAKIS RÁD FIGYELEK, ÉS SEGÍTEK NEKED, HA SZÜKSÉGED VAN A SEGÍTSÉGEMRE.”


 A kisgyermekek életében nagyon fontos időszak az óvoda. Itt ismerkedik először rajtunk, társain, és azok családjain keresztül a nagyvilággal. Ezért családias légkör megteremtésére törekszünk óvodánkban. Eszerint viselkedünk, tevékenykedünk, ezért is vannak vegyes csoportjaink. A társas kapcsolatok megközelítését a bátorító nevelés elvei szerint végezzük, melynek leírását megtalálják a csoportszoba ajtaja mellett.  
NAGYON FONTOSNAK TARTJUK, HOGY A GYEREKEK SOKAT JÁTSZHASSANAK, TEVÉKENY ÉLETET ÉLJENEK. ÍGY LESZNEK MAJD ÜGYES ISKOLÁSOK, DOLGOS FELNŐTTEK.
Programunk a művészeteket, és ezen belül is főleg a néphagyományőrzést a kisgyermekek nevelésének szolgálatába állította. Feladatunknak tekintjük, hogy a múlt és a művészet értékeit megismertessük itt az óvodában a picikkel. Ezért évszakonként „Ovigaléria” kiállítást rendezünk az előszobánkban, főleg a környezetünkben élő kézművesek, művészek alkotásaiból. Ezzel egy időben „Évszak-koncerteket” tartunk. Mindkét rendezvényünk nyilvános a szülők előtt is, szeretettel várunk ilyenkor (is) minden szülőt.

 

Óvodánkat jellemzi, hogy jelképrendszereket alkalmazunk. Így jelezzük pl. a tevékenységek helyét, a megtanulásra szánt meséket-verseket, énekeket. Sok szemléltetőképpel, kiírással találkoznak majd, ha hozzánk látogatnak: „Idesüss” „Apa, anya ezt olvasd el!” Ezeken a képeken, kiírásokon át közvetítjük, mi folyik az ajtókon belül. Milyen szokásrendszerünk van, milyen jelképeket használunk. Szokásainkkal biztonságot adunk gyermekeinknek, hisz a kisgyermek szereti, ha tudja, mit szabad és mit nem! Ez megnyugtatja őket. Olyan erkölcsi tulajdonságok megerősítését tartjuk feladatunknak, mint az együttérzés, figyelmesség, segítőkészség, őszinteség, önfegyelem, pontosság, szorgalom, kitartás, állhatatosság, szabálytartás, önzetlenség, igazságosság, igazmondás. Ezzel is azt akarjuk elérni, hogy gyermekeink igazi szeretetburokban nevelődjenek, ahol kialakulhatnak azok a személyi tulajdonságok, melyeket Önök is, mi is nevelésünk fő feladatának tekintünk. 
 

 

MIT KÍVÁNUNK KÖZVETÍTENI A MŰVÉSZETI NEVELÉSSEL:


                                                       „A kultúra nem örökölhető, meg kell tanulni!”

/Andrásfalvi Bertalan/


-    A gyerekek által előre eltervezett szabad játék biztosítását.
-    Jeles napjaink –a falvaink búcsú napja, szüret, Márton nap, Luca nap,Víz napja, Föld napja - , és ünnepeink – Mikulás nap, Karácsony, farsang, Húsvét,   Pünkösd,- jelképeit, szokásait erősítjük meg nevelésünkben.
-    A mese varázsát.
-    Az alkotás, teremtés csodálatát.
-    Az énekes játékok katartikus hatását.
-    A mozgás megszerettetését, szépségét, közösségteremtő erejét.
-    A hazaszeretetet, a szűkebb hazához ragaszkodást. (falusi emberek vagyunk)

 MILYEN ÓVODAI NEVELÉST VÁLLALUNK FEL?

-    Érzelmi gazdagságot biztosítunk a gyermekek számára a művészetek eszközeivel.
-    Megerősítjük az erkölcsi, szociális, intellektuális érzelmeket
-    Arra neveljük őket, hogy tanuljanak meg nevetni, csodálkozni, felfedezni.
-    Nem a versengésre nevelünk. A kisgyermek nem szeret versengeni. Rákényszerítik.  „ Ahol egy győztes van, ott nagyon sok a vesztes”
-    Tanulják meg: „Mindenkinek van valami feladata” / Andrásfalvi Bertalan /
-    A magyar hagyományok ápolására törekszünk. A hagyományőrzés keretet ad a tevékenységeinknek.

 

MIT TARTUNK A MŰVÉSZETEKRŐL?

-    A művészet az a szellem, ami áthatja az anyagot.
-    A hasznost ötvözi a széppel.
-    A szép az, ami újra és újra csodálkozásra késztet bennünket. A csodálkozás nem gyengeség, hanem válasz a szépre.
-    A művészeti programmal arra törekszünk, hogy a gyerekek – és persze a felnőttek is! -olyan óvodaképet lássanak, ami csodálkozásra, a szép megláttatására neveli őket.
-    Eredendő oka, és végső célja: a SZERETET.